Η Κύπρος των ψευδαισθήσεων | ΕΝΩΣΙΣ Μαΐου

στις

Pink_Floyd_The_Wall_wallpaper_by_JohnnySlowhand

Ο τίτλος του σημερινού άρθρου αναφέρεται, φυσικά, στο θέμα της έκθεσης των Νέων Ελληνικών για τις Παγκύπριες εξετάσεις, το οποίο «έπαιζε» στην επικαιρότητα για αρκετές μέρες. Η έκθεση ζητούσε από τους μαθητές να αναφέρουν κάποιες «ψευδαισθήσεις» τις οποίες βίωνε ο λαός της Κύπρου τα τελευταία χρόνια, όπου φαίνεται να «έζησε πολλά αλλά λίγα πρέπει να διδάχτηκε», σύμφωνα με τους θεματοθέτες. Συνεχίζοντας και παράλληλα επισημαίνοντας πως έχουμε φτάσει πλέον στο τέλος (;) των ψευδαισθήσεων, ζητά από τους μαθητές να αναφέρουν πώς αυτό επιδρά στην καθημερινότητα των ανθρώπων.

Οι απόψεις διίστανται κατά πόσο το θέμα της έκθεσης ήταν κατανοητό και συνάμα κατάλληλο για να τοποθετηθεί σε τελική εξέταση. Ας δούμε, όμως, λίγο πιο αντικειμενικά το θέμα, καταγράφοντας και σχολιάζοντας κάποια επιχειρήματα και των δύο πλευρών.

Από τη μια έχουμε τους μαθητές, οι οποίοι κατά την πλειοψηφία τους εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για το συγκεκριμένο θέμα, λόγω του ότι θεώρησαν πως ήταν δυσνόητο, πολύ γενικό και συνάμα εκτός ύλης. Όντως, το θέμα ήταν αρκετά γενικό, χωρίς να προσδιορίζει τι εννοεί με τον όρο «ψευδαισθήσεις» και χωρίς να καθοδηγεί τους μαθητές σε κάποια συγκεκριμένα πλαίσια για να απαντήσουν στην ερώτηση. Επίσης, από μόνο του το θέμα αποτελεί μίαν άποψη την οποίαν ενδεχομένως έχει ο θεματοθέτης και μόνο, ενώ κάποιοι μπορεί να διαφωνούν ότι και καλά τόσα χρόνια ζούσαμε με ψευδαισθήσεις και τώρα αρχίσαμε να τις ξεπερνούμε.

Από την άλλη, έχουμε τους αρμόδιους φορείς, οι οποίοι προασπίζονται το θέμα και αναφέρουν πως οι μαθητές θα αξιολογηθούν αξιοκρατικά και δίκαια, δημοσιεύοντας ταυτοχρόνως τις λύσεις του γραπτού καταγράφοντας τα σημεία στα οποία έπρεπε να αναφερθούν οι μαθητές στην απάντησή τους. Τα σημεία αυτά περιλαμβάνουν τα προβλήματα της οικονομίας, της διαφθοράς, της αναξιοκρατίας, του ρατσισμού (;), της ξενοφοβίας (;) και άλλα.

Εάν ήμουν εγώ μαθητής της τρίτης Λυκείου, θα ήμουν πολύ χαρούμενος να απαντήσω το συγκεκριμένο θέμα και μάλιστα θα αφιέρωνα ένα μεγάλο μέρος της απάντησής μου στην ψευδαίσθηση πως ιδανική λύση για το πρόβλημα κατοχής της Κύπρου είναι μία Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία. Εδώ και 41 χρόνια, οι εκάστοτε «ηγέτες» διαπραγματεύονται κάτω από την ομπρέλα της Διζωνικής, χωρίς να καταφέρουν να πετύχουν οτιδήποτε. Αυτό κι αν είναι μία από τις μεγαλύτερες ψευδαισθήσεις που διακατέχουν κυρίως τις ηγεσίες του τόπου και κάτι που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Βλέποντας αυτήν την απάντηση, οι εξεταστές άραγε θα με αξιολογούσαν αξιοκρατικά και δίκαια; Δεν νομίζω.

Καταληκτικά, θεωρούμε πως για να μπορούσε να απαντήσει ο μαθητής το συγκεκριμένο θέμα, θα έπρεπε να χρησιμοποιήσει γενικές γνώσεις, τις οποίες δυστυχώς κατά πάσα πιθανότητα δεν πήρε από το σχολείο. Θα έπρεπε να χρησιμοποιήσει επίσης κριτική σκέψη και όχι απλώς παπαγαλία, εξ ου και τα παράπονα της πλειοψηφίας των μαθητών. Το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης εδώ το φέρουν αρχικά οι γονείς των παιδιών, οι οποίοι δεν μαθαίνουν στα παιδιά τους να ασχολούνται με τα κοινά και να έχουν κριτική σκέψη. Επίσης, τα σχολεία, όπου όλα αυτά τα χρόνια ο τρόπος διδασκαλίας ευνοεί τη μέθοδο της παπαγαλίας και όχι την ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Έχοντας όλα αυτά υπ’ όψη, φαίνεται πως υπό τις περιστάσεις η επιλογή του θέματος ήταν λίγο άτοπη.

Ας γίνει, λοιπόν, η αρχή από τα σχολεία, όπου οι καθηγητές θα προωθούν έναν διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας και η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης θα υπερισχύει της παπαγαλίας. Όταν και εφ’ όσον το πετύχουν αυτό, ας βάζουν όσα από αυτά τα θέματα θέλουν στις εξετάσεις.

Φοίβος Νικολαΐδης

Βίος και πολιτεία

Advertisements

Σχολιαστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s