Η αντίθεση των πραγματικοτήτων μας | ΕΝΩΣΙΣ Ιουλίου

στις

c5188e0727de4bc5f6ed0bdfc454b451

«…Η άσπρη εκκλησία τρυπάει τον γαλάζιο ουρανό, για πρώτη φορά βλέπει ζωντανή στα μάτια της την ελληνική σημαία… κανείς δεν προσέχει τη σημαία που στέκει αόρατη, μόνο μια γυναίκα που μόλις χώρισε είναι σε θέση να την αντιληφθεί, βγάζει τα μαύρα γυαλιά και ο ήλιος την τυφλώνει…»

ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
Η γραμμή του ορίζοντος

Δεν είναι ψέμα ότι οι σειρήνες του Ιούλη ακούγονται διαφορετικά για τον κάθε ένα στο νησί. Άλλωστε, άλλοι περπατούν πάνω από τη γη σαν να ζουν στη Μελωδία της ευτυχίας κι άλλοι προτιμούν να πατούν καλά στο έδαφος.

Είτε πρόκειται για χούλιγκαν των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης είτε για τον στρατευμένο διζωνιστή συνταγματολόγο καφετζή των λαϊκών οργανώσεων στο Πελέντρι είτε για τον Κουτσοκούμνη είτε για τον εργολάβο που περιμένει να αναλάβει την ανέγερση και άλλων ξενοδοχείων στην Καρπασία για να καλύψει την απληστία τόσων χρόνων είτε για αποτυχημένη τηλεπερσόνα και κατά φαντασία βουλευτίνα είτε για οποιονδήποτε άλλον κάτοικο του χρυσοπράσινου φύλλου που ίσως δεν παρασιτεί πάνω στο νησί, υπάρχει μια ξεχωριστή πραγματικότητα.

Η κάθε ξεχωριστή πραγματικότητα δημιουργείται και διαμορφώνεται αναλόγως, από στιγμιαίους ατομικούς ή συλλογικούς παροξυσμούς ή οικονομικά συμφέροντα ή από κομματικές καρέκλες ή από εισβολή ξένων πρεσβειών και μη κυβερνητικών οργανώσεων, από στοκχολμικά σύνδρομα, από ένα τραγούδι του Τσιτσάνη ή μια ζωγραφιά του Κκάσιαλου ή το άναμμα ενός κεριού σε ένα ξωκλήσι ή έναν χωρισμό στη Γραμμή του ορίζοντος του Βακαλόπουλου.

Τα πιο πάνω υποκείμενα και πραγματικότητες ετεροκαθορίζονται, αλληλεπιδρούν και κατασκευάζουν μερικώς το σήμερα και δημιουργούν δύο κυρίως συγκρουόμενες τάσεις στην κυπριακή κοινωνία. Στο ίδιο νησί που εξήντα χρόνια πριν, αρχές του ενωτικού ένοπλου αγώνα, στο μοναστήρι της Αχειροποιήτου ενώθηκαν με τα ιερά δεσμά του γάμου ο Γρηγόρης Αυξεντίου και η Βασιλική Παναγή με την ευχή του Παπάσταυρου Παπαγαθαγγέλου. Στα ίδια εννιά χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα, αλλά εκατόν ενενήντα τέσσερα χρόνια πριν, που ο Αρχιεπίσκοπος Κυπριανός είπε «παρά το γαίμαν τους πολλούς εν’ κάλλιον του ’πισκόπου». Που δύο χιλιάδες τριακόσια σαράντα εννιά χρόνια πριν, γεννήθηκε ο Ζήνωνας ο Κιτιεύς, στην ίδια Κύπρο, με τα ίδια αποθέματα υδρογονανθράκων. Στον ίδιο χώρο που έντεκα χρόνια πριν, γνώρισα τη γυναίκα που ερωτεύτηκα, αγάπησα και πλήγωσα. Σαράντα ένα χρόνια μετά την τουρκική εισβολή και μόλις μία βδομάδα μετά από τις δηλώσεις Αναστασιάδη για τον «ενθαρρυντικό» εορταστικό λόγο του Ακιντζί για την επέτειο της εισβολής και την παραδοχή ύπαρξης πολέμου.

Ένας χωρισμός της όποιας βακαλοπουλικής Ρέας Φραντζή ή της όποιας μεσαριτικής Αρτέμιδος ωθεί τον εκάστοτε ήρωα σε συμπεράσματα που τον αφορούν προσωπικά, αλλά ταυτόχρονα ανταποκρίνονται και στη σημερινή συλλογική κυπριακή πραγματικότητα. Η περιρρέουσα ατμόσφαιρα που βγαίνει από τις οθόνες των τηλεοράσεων και τα πρωτοσέλιδα έντυπων και ηλεκτρονικών μέσων δημιουργεί μια πραγματικότητα των λίγων, πραγματικότητα βουτηγμένη στην εποικοδομητική ασάφεια, την επιχορηγημένη και επίπλαστη υπόσχεση για οικονομική ανάπτυξη και την αφέλεια γιάπηδων Φιλανδών και ντόπιων ανθρωπάκων. Η πραγματικότητα που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία ενός λαού που ερωτεύεται, αγαπά, πληγώνεται, θρηνεί, ζει στον τόπο του έρχεται σε ρήξη με τους πόθους μεγαλοεργολάβων, κομματικών, τραπεζιτών και επιχορηγημένων δικοινοτιστών. Οι καιροσκόποι και τα ανθρωπάκια που θέλουν να χειραγωγήσουν τους λαούς έρχονται και πάνε, βρίσκονται σε αυτόν τον τόπο σε κάθε περίοδο της ιστορίας, και τον καιρό του Κιτιέως και του Κυπριανού και του Αυξεντίου και του ερωτευμένου γράφοντος, αλλά πάντοτε, ως λαός που συνδεθήκαμε άπαξ και διά παντός με τη μοίρα αυτού του τόπου, θα καθόμαστε πάντοτε σε αναμμένα κάρβουνα, και όσο κι αν αλλάζουν τα συντάγματα, ό,τι αγαπήσαμε και ό,τι ονειρευτήκαμε εξακολουθεί να επαφίεται στον πατριωτισμό μας.

Ξένιος Μεσαρίτης

Advertisements

Σχολιαστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s